Verbetering psychomotoriek

Psychomotorische therapie is een behandeling waarbij er gewerkt wordt rond de basisvaardigheden in ontwikkeling van uw kind. Doorheen de jaren specialiseerde Mieke Schaeken zich in diverse onderdelen.

Grove motoriek

Een onderdeel van de psychomotoriek waarvoor wij behandelingen voorzien te Heusden-Zolder. Hieronder verstaan we onder andere evenwicht, balvaardigheid, coördinatie,...Denk hierbij aan bewegingen waarbij het hele lichaam betrokken is zoals stappen, lopen, springen of klimmen. Het onder de knie hebben van de basisbewegingen is dan ook van essentieel belang om de complexere bewegingen zoals fietsen of zwemmen goed te kunnen uitvoeren.

Fijne motoriek

Bewegingen van de handen en vingers waarbij er zeer nauwkeurig moet gestuurd worden. Voorbeelden hiervan zijn knippen, parels rijgen, openen en sluiten van knopen. Lichaamsbesef is hier zeer belangrijk om de motorische vaardigheden aan te leren. In het lichaamsplan liggen alle geautomatiseerde bewegingen vast door langdurige herhalingen.

Schrijfvaardigheid

Het schrijven is een complexe bewegingsvaardigheid, bestaande uit meerdere doelgerichte bewegingen. Dit vereist motorische als cognitieve vaardigheden. Moeilijkheden bij het leren schrijven, zelfs als deze niet van ernstige aard zijn, kunnen verergeren door ongunstige omstandigheden zoals geen goede pols en/of glijbeweging, te snel of te traag tempo,… Gebruik van juist schrijfmateriaal, een goede schrijfhouding en een  goede pengreep zijn hierbij zeer belangrijk.

Visuomotoriek

Dit is het omzetten van een visuele waarneming in een motorische handeling. Kinderen die hiermee problemen hebben kunnen resulteren in moeite met complexe vaardigheden zoals schrijven op lijntjes, knippen op de lijn, figuren overtekenen, lezen of rekenen.

Lateralisatie

Dit is verbonden met het begrip hersendominatie en handvoorkeur. De hersenen zijn opgebouwd uit twee helften die elk hun specifieke functies hebben. De meeste opdrachten vragen echter een goede samenwerking tussen beide helften, wat resulteert in goede, motorische patronen.

ORDENEN IN RUIMTE

Om ruimtelijk inzicht te krijgen moet de ruimte eerst “beleefd” worden. Dit gebeurt door zintuiglijke bewegingen en indrukken, maar ook door het construeren van de ruimte. Concreet oefenen we hier het inzicht van het tweedimensionale plan zoals puzzelen, insteekmozaïek, vlakke constructies na leggen,… Bij alles moet het kind zoveel mogelijk zeggen wat het doet. Ook de woorden “onder” en “naast” worden hier geoefend.

Ordenen in de tijd

Dit is het leren inzicht krijgen in een volgorde en zich ervan bewust zijn dat bepaalde dingen zich op een bepaald tempo kunnen voordoen. Dit zijn bijvoorbeeld ritmische oefeningen, stap- en klapoefeningen, twee bewegingen na mekaar uitvoeren,…

Tijdruimtelijk ordenen

Dit zijn de driedimensionale constructies. We leren stap voor stap een constructie nabouwen volgens plan. Tijd en ruimte gaan namelijk samen om te kijken: wat moet ik eerst doen en wat komt daarna. Speelgoed zoals lego, duplo, k’nex of mecano wordt hiervoor aangewend.

Getalbegrip en rekentaal

Het kind leert abstract te denken en leert de vroege, rekenkundige begrippen zoals meer, minder, evenveel,… begrijpen. Indien hier nog moeilijkheden mee zijn oefenen wij dit op speelse manier in.

Ook organisatie, werkplanning, aandacht en concentratie wordt geoefend. Evenals zelfstandig werken, de details in het geheel zien en de belangrijkste punten uit een tekst halen.

Faalangst

Hier gaat het om de behandeling van een laag zelfbeeld, angst om aan iets te beginnen of vaak zeggen: “ik kan dit niet”.

Naast al deze onderdelen behandelen wij nog ruimere onderdelen van de psychomotoriek tijdens sessies zoals:

  • schrijfmotoriek (inzicht in ruimtelijke oriëntatie en structuratie)
  • concentratieproblemen
  • kennis van het lichaamsschema
  • lateralisatieproblemen

Contact

Wenst u meer info over psychomotoriek te Heusden-Zolder? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier.